Flavonoider ger lägre risk att få hjärtkärlsjukdom
Flera kliniska studier har visat på inverkan av fria radikalers skador i en mängd olika sjukdomar. Sjukdomar som fria radikaler verkligen påverkar är hjärtsjukdomar samt cancer.
I en studie gjord av P Knekt vid National Health Institute i Helsingfors mellan åren 1967 och 1992 med 5133 finska män och kvinnor mellan 30-69år gamla och ingen hade hjärtsjukdom. Blev resultatet att de som fick i sig låga halter av flavonoider hade mycket högre risk att få hjärtsjukdom senare i livet.
Flavonoider-antioxidanter
minskar
risken för stroke
I en studie gjord av Keli SO vid Department of Chronic Disease and Environmental Epidemiology i Holland så undersöktes om frukt och grönsaker (innehållande flavonoider) minskade risken för stroke? Forskarna tog 552 män mellan 50-69 år gamla och undersökte dem nogrant. Efter 15 år gjordes studien om med samma patienter för att bedöma om dieten skulle kunna påverka utfallet. Forskarna fann att ett ökat intag av flavonoider främst i form av te ger lägre risk för stroke.
I en annan studie gjord av T Hirnonen vid National health institute i Helsingfors på manliga rökare och stroke fann forskarna att beta karoten var verksamt för att minska risken för stroke hos manliga rökare.
Tallbark och Vindruvskärnor
Ämnet proanthocyanidin från tallbark, vindruvskärnor och från jordnötter är välkänt sedan Professor Jacques Masquelier vid Universitet i Bordeaux utvunnit dess antioxiderande egenskaper. År 1948 utvann Masquelier ämnet "oligomeric proanthocyanidin complexes" (OPC) från jordnötter och bevisade att ämnet stärker blodkärlen hos möss. Proanthocyanidin från vindruvskärnor och tallbark samt anthocyanosider från blåbär och flavoner hos citrus skal har uppmärksammats i ett flertal studier som stärkande från kapillärsystemet.
Proanthocyanidin gör att blodet flyter lättare (anti trombotiskt) samt att kapillärerna blir mer elastiska vilket resulterar i att blodtrycket sänks. Anthocyaniner från röda vindruvsskal förebygger /minskar oxideringen av lipoproteiner (LDL kolestertol). Dessutom har forskarna nyligen funnit att Proanthocyanidin från vindruvskärnor (grape seed) och från tallbark kan användas i preventivt syfte vid prostata cancer.
Nya studier har även visat att om man dricker vin så är det skyddande för hjärtat och minskar risken för hjärt sjukdomar. Forskarna tror att det är proanthocyanidin och andra flavoner som ger vin dessa skyddande effekter. Flertalet antiklar har skrivits de senaste åren om vinets skyddande effekt, som denna från aftonbladet.