Grapefruktpektin
Det
har gjorts flera mindre studier angående kolesterol och
grapefruktpektin i Florida av Dr James J- Cerda vid University of
Florida där han använt minigrisar och
människor i
försöken. Dessa studier indikerar att
grapefruktpektin
renar artärerna och minskar kolestrolnivåerna.
I
en studie år 1988 fann Dr James J Cerda med kollegor att om
de
gav grisarna grapefruktpektin tillsammans med en riktigt
kolestrolhöjande kost minskade kolestrolnivåerna och
ärtärerna renades. Forskarna gav grisarna mat med 15%
ister
(ca 40% fett) vilket resulterade i förhöjda
kolestrolvärden,
men
när de också fick grapefruktpektin så
sjönk
kolestrolvärdena med 20-25%. När kärlen
undersöktes
under mikroskop visade det sig att de grisar som även
fått
grapefruktpektin hade mindre antal avlagringar och kärlen var
friskare. Dr Cerda misstänkte att det skulle kunna
vara
grapefruktpektinet
som
sänkte
kolestrolvärdena,
förebyggde
åderförkalkning.
Några år senare kom studien "Inhibition of Atherosclerosis by Dietary Pectin in Microswine with Sustained Hypercholesterolemia" (Circulation 1994; 89: 1247-1253).
Dr. Cerda och hans team ville nu se om det gick att påvisa om grapefruktpektin har någon effekt på djur som redan har höga kolestrolvärden. Forskarna gav fem månader gamla grisar riktigt kolestrolhöjande mat i 390 dagar. Grisarna delades in i två grupper. Båda grupperna fick 76% vanlig grismat 15% ister(motsvarar ungefär 40% fett). Precis som väntat så orsakade kosten förhöjda kolestrolvärden och ärtärerna slammade igen. Den andra gruppen fick samma föda som den första kontrollgruppen men med tilllägget 3% grapefruktpektin.
Blodprover togs en gång i månaden under 9 månader för att bestämma plasmakolestrolet och de totala triglyceridnivåerna (fettnivåer). Som väntat orsakade kosten höga kolestrolnivåer och grisarnas artärer slammade igen men med skillnaden att de som ätit grapefruktpektin hade lägre kolestrolnivåer. I kontrollgruppen med grapefruktpektin var blodkärlen nära nog rena från kalk och klumpar som var förekommande i den andra kontrollgruppen. De pektin ätande grisarna hade hela 60% mindre åderförkalkningar i aorta och kranskärl, vilket var enastående.
Grapefruktpektin är det vita inuti grapefrukten som finns mellan fruktköttet och runt om. Det borde gå att äta grapefrukt för att sänka kolestrolet men då måste det ätas stora mängder grapefrukt varje dag samt även det vita pektinet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Robot Disclaimer